Książki, które polecam

Cześć !

W tym wpisie  chciałbym Wam Polecić część książek, które wywarły na mnie największy wpływ w ostatnim czasie. Część z nich jest przedstawiona na poniższym zdjęciu, natomiast część posiadam w formie e-booków dlatego zdjęcia nie będzie. 

Książki wraz z krótkim przypisem znajdziecie poniżej:

Aktualnie głównie poruszam się w trzech nurtach, które mogę podzielić na tematykę treningu, żywienia i rozwoju osobistego.

 

Tematyka treningowa:

Zacznij od siły – Książka autorstwa Marka Rippetoe (Amerykański trener przygotowania fizycznego i siłowego),zawiera ona dokładny opis podstawowych ćwiczeń złożonych w treningu siłowym. Autor prowadzi nas przez każde ćwiczenie i objaśnia jego biomechanikę, oraz tłumaczy dlaczego siła jest podstawową wartością motoryczną. Ponadto zawiera ona podstawowe programowanie treningowe zatem mogę ją śmiało polecić każdej osobie, która dopiero wchodzi w świat podnoszenia ciężarów i  budowania siły/ masy mięśniowej oraz chce zrozumieć podstawowe zasady gry, które rządzą światem treningu siłowego.

Programowanie treningu siłowego – Kontynuacja książki zacznij od siły tego samego autora, który zakłada że czytelnik zna już podstawy z podręcznika zacznij do siły i płynnie przechodzi od podstawowego programowania treningowego do jego bardziej zaawansowanych metod, oraz do planów treningów dla osób na światowym poziomie. 

Zdecydowanie polecam dla osób, które chcą skoncentrować się nie tyle co na harmonijnym rozwoju sylwetki i parametrów wydolnościowych, wyglądzie sylwetki, ale ich priorytetem jest zbudowanie jak największej  ilości bazowej siły. Jeżeli ta cecha motoryczna jest dla Ciebie najważniejsza – ta książka zdecydowanie Ci posłuży.

Bądź sprawny jak lampart –  Podstawowe kompendium wiedzy dla każdego trenera personalnego, osoby która chce lepiej zrozumieć na czym polega bezpieczny ruch, zarówno podczas treningu siłowego jak i w życiu codziennym. Autorem książki jest dr. Kelly Starrett, który jest fizjoterapeutą/ mentorem dla osób planujących trenować bez uszczerbku zdrowia. Wyjaśnia w książce jak ważna jest biomechanika ciała podczas zwykłego codziennego życia, oraz treningu a co najważniejsze przedstawia metody na to jak przekonać się czy ją posiadamy a w następstwie jakie ćwiczenia należy wprowadzić aby ją poprawić i cieszyć się zdrowiem naszego ciała przez długi okres czasu. 

Szkoła przygotowania motorycznego w  sporcie – Książka autorstwa szkoły SCEC, ludzi którzy w Polskim przygotowaniu motorycznym mają bardzo duże doświadczenie na płaszczyźnie wielu sportów (m. in. sporty walki). To co w niej mnie “zauroczyło” to przejrzyście wytłumaczone programowanie treningowe, poruszanie tematu rozwoju różnych rodzajów siły, oraz masy mięśniowej. Podręcznik nie jest sprecyzowany pod żaden sport, wręcz przeciwnie, daje nam narzędzia do programowania treningów pod wiele różnych rodzajów sportów. Polecam dla osób, które chcą znaleźć w niej podstawową wiedzę odnośnie programowania treningów, biomechaniki złożonych ćwiczeń, oraz  korekty dysfunkcji ruchowych. Autorzy podobnie jak Mark Rippetoe, uważają że siła jest bazową cechą motoryczną na której budujemy resztę parametrów fizycznych – zatem część elementów może się pokrywać.

Atlas treningu siłowego – Frederic Delavier stworzył przepiękne kompendium wiedzy,  oparte o ryciny w których mamy rozłożone na czynniki pierwsze każde ćwiczenie z kulturystycznej szkoły.Stopień zagłębienia się w każdy ruch podczas danego ćwiczenia i pokazanie w przejrzysty sposób jakie partie mięśniowe są dokładnie i w jakim stopniu aktywowane zdecydowanie robi wrażenie a zarazem jest przedstawione w przyjazny dla oka sposób. Tylko dla fanów treningu stricte kulturystycznego. 

Maximum muscle bible – Książka autorstwa Christiana Thibaudeau, autor współpracował między innymi z zawodnikami Crossfit Games, oraz 30 innych rodzajów sportu.  

Rozkłada na czynniki pierwsze warunki hipertrofii mięśniowej, oraz przedstawia szereg metod treningowych które mogą nam pozwolić zwiększyć ilość masy mięśniowej.  Ponad to autor umiejętnie łączy proces zwiększenia masy mięśniowej w relacji ze zwiększaniem siły i stara się nas przekonać do tego, że są to naczynia powiązane i duże mięśnie potrzebują dużych ciężarów – ja mu wierzę !

 W książce znajdziecie również podstawy żywienia ściśle ukierunkowanego pod wywołanie jak największych adaptacji w zakresie budowania mięśni. Polecam dla ludzi, którzy chcą zrozumieć jak można przełożyć budowę siły na większa masę mięśniową, oraz jakie elementy treningu działają tylko na rozwój hipertrofii bez poprawy innych  parametrów fizycznych. Książka ściśle dla “freaków” dużej masy mięśniowej.

 

Żywienie i suplementacja: 

Dietetyka Sportowa wydawnictwa PZWL  – Dla każdej osoby zainteresowaniem odżywianiem TOTALNY MUST HAVE – jest to  aktualna “biblia” żywienia sportowego. Szczerze ciężko mi powiedzieć czy w aspekcie odżywiania sportowego  (również zahaczając od dietoterapię) są jakieś aspekty, których ten podręcznik nie zawiera. Ponad to zawiera również opis podstawowej suplementacji, objaśnianej również o jej mechanikę działania. Nie znajdziemy w niej natomiast suplementacyjnych wynalazków, ale oceniłbym to raczej w kategorii plusów niż minusów. Jeżeli szukacie jednej książki, która może Wam objaśnić większość sprawdzonych aspektów żywienia i suplementacji – to ta książka jest właśnie dla Was.

Żywienie człowieka, podstawy nauki o żywieniu –  Książka, którą miałem okazję przeczytać jeszcze przed wydaniem “Dietetyki sportowej PZWL”, w skrócie uboższa wersja tej pierwszej. Mogę ją polecić tylko w wypadku jeżeli nie macie czasu na przeczytanie dietetyki sportowej, w innym wypadku nie ma sensu pokrywać dwa razy tych samych tematów a część z nich niestety uległa dezaktualizacji.

Complete contest Prep guide – Książka autorstwa dr. Layne Nortona zawierająca dokładny opis przygotowań do zawodów sylwetkowych, pod kątem żywieniowym oraz suplementacyjnym. To co cechuje autora to jego założenia w których opisuje że nie ma magicznej drogi do osiągnięcia sylwetkowej formy sportowej, dementuje większość wymyślnych założeń żywieniowych i tłumaczy na jakiej podstawie działają i dlaczego nie mają prawa długofalowo działać założenia diet, które są oderwane od  rzeczywistości. Polecam szczególnie osobom, które chcą wyśrubować swoją formę na lato i zrozumieć jakie podstawy leżą u każdego założenia dietetycznego, oraz dobrać pod te rozwiązania odpowiednią strategię żywieniową jak i suplementacyjną.

Fat Loss forever – Druga książka powyższego autora, gdzie mierzymy się z trudnym zagadnieniem. Mianowicie dlaczego 90% osób, które ukończyły proces redukcji masy ciała nie jest w stanie utrzymać swojej sylwetki w ryzach dłużej niż rok? Ponad to w  przeciągu dwóch lat, ten % staje się jeszcze mniejszy. Autor zgrabnie tłumaczy podstawowe pytanie którego niestety nie zadaje sobie większość osób redukujących masę ciała:

 “Czy ten styl żywienia będzie mi pasował przez kolejne lata dbania o samego siebie?”

Przedstawiana problematyka zagadnienia opiera się o zrozumienie podstawowych zależności kierujących człowiekiem, szczególnie system nawyków oraz porusza aspekty odbicia metabolicznego które powodują, że niechciana waga wraca.

 Polecam dla osób, które chcą podczas programowania żywienia uzyskać takie założenia, które będą dla nich stałe a co za tym idzie efekt stanie się możliwy do utrzymania długofalowo. 

 

Ostatnią tematyką jest  rozwój osobisty. 

Zanim jednak omówię książki z tej kategorii  napiszę Wam parę słów o mojej drodze w tym zagadnieniu. 

Przerobiłem wiele modeli rozwoju osobistego począwszy do “możesz wszystko” w wykonaniu Tony’ego Robbinsa, który zakłada że większość zmian może zajść w trakcie dosłownie sekundy, kończąc na Rogersie gdzie przedstawiona wizja rozwoju jednostki oznacza  płynny proces który zachodzi w perspektywie dłuższego czasu i nie zakłada on, że porzucimy swoje “złe” zachowania całkowicie, raczej zrozumiemy je bardziej i będziemy w stanie sami wybrać odpowiednie dla nas nowe adekwatne do sytuacji postępowanie mając jednak na uwadze, że  stare schematy wciąż w nas tkwią.

 Aktualnie mój obecny stan “pracy nad sobą” jest taki, że …. właściwie nie pracuje nad sobą

 To co zrozumiałem po czasie, to fakt że każdy z nas posiada komplet pozytywnych zachowań i przekonań oraz tych nam nie pasują, to co jest istotne to fakt skupienia się na projekcie  (rozumiem przez to projekt praca, dom, rodzina itd) a nasza forma(mentalna, cechy osobowiści) same się do niego przypasują. 

Obecnie zakładam, że nie muszę być “jakiś” aby zacząć coś konstruktywnego robić a jeżeli zależy mi na poprawie cech jak np. wytrwałość/ odwaga itd. to one wyrobią się w trakcie działania nad zadaniem.

 Mam wrażenie, że wpadłem pewnego czasu w błędne koło pracy nad sobą i naprawiania siebie zamiast przerzucić swoją uwagę i skupić się na działaniu konstruktywnym dla mnie akceptując swoje niedoskonałości. Oczywiście nie jest to żadna sugestia, jednakże pomyślałem że warto się podzielić tym jak moje przekonania odnośnie własnej osoby zmieniły się na przestrzeni czasu zanim sprawdzicie poniższe tytuły:


Narzędzia tytanów – Książka autorstwa Timothy’ego Ferrisa, która zbiera “narzędzia”, schematy postępowania oraz codzienne nawyki/ rutyny ludzi sukcesu z wielu dziedzin całego świata. To co jest warte odnotowania, to fakt że nawyki które opisuje są skategoryzowane i podzielone na aspekty dotyczące zdrowia, sportu, biznesu i relacji. W mojej opinii zdecydowanie warto, ponieważ często znajdziemy pokrywające się schematy u wielu wielu osób, zatem zawsze taka wiedza kusi aby wypróbować ją na sobie . 

Bogaty ojciec biedny ojciec –  Robert Kiyosaki, przedstawia nam wiedzę jaką bogaci rodzice uczą swoich dzieci oraz kontrastuje ją z poglądami rodziców mniej majętnych, sam takowych w historii swojego życia posiadając.

 Książka bardzo ciekawie przedstawia mentalność osób nastawionych na zwiększenie zysków, oraz tych którzy tego zrobić niestety nie potrafią. Przedstawia nam prostą i gotową do zaaplikowania wiedzę , jednakże nie upatrywałbym się w niej kompendium wiedzy pod tytułem “Jak szybko się dorobić”. Stawia on na schematy myśleniowe, które każdy z nas musi dopasować do siebie sam.

Siła nawyku – Dla wielu z Was, tak jak zresztą dla mnie ta książka może być solidnym “game changer”. Charles Duhigg przedstawia nam szersze spojrzenie na nasze nawyki, na proces ich zmiany i przy tym pokazuje dokładnie dlaczego (niestety) nawyków samych w sobie nie możemy całkowicie porzucić a jedynie zmienić je na nowy – korzystniejszy dla nas model.  Książka ta nie daje nam gotowego przepisu, nikt nie wie jaki nowy nawyk zamieni starszy na bardziej optymalny/ korzystny ale pokaże Wam jakie są skuteczne narzędzia do ich zmiany, oraz zobrazuje jak wiele aspektów życiowych jest pokrytych właśnie poprzez zautomatyzowane zachowanie – gorąco polecam ! 

Mądrzej, szybciej, lepiej  – Kolejna książka Pana Duhigg’a pokazuje jakie są narzędzia efektywności największych jednostek/ firm. Przekazuje wiedzę, która wskazuje nam na jakie zadania warto ukierunkować swoją energię aby swoje cele osiągać szybciej i w lepszym rezultacie. Dla mnie nie była tak przełomowa jak siła nawyku” jednak wciąż warta uwagi, potraktować ją można bardziej jako ciekawostkę.

Inteligencja Emocjonalna –  Ta książka stanowiła dla mnie również małą rewolucję w postrzeganiu kompetencji na rynku pracy. Daniel Goleman przekazuje nam, że umiejętności dotyczące rozpoznawania własnych stanów emocjonalnych jak również zdolność do radzenia sobie z własnymi emocjami, oraz stanami emocjonalnymi naszych współpracowników, przyjaciół, partnerów biznesowych to rzecz niesłychanie ważna i często stanowiąca powód dla którego osoba wykształcona ( posiadająca umiejętności twarde) nie może odnaleźć się na rynku pracy ze swoimi umiejętnościami.

O stawaniu się osobą –  Dr. Rogers przedstawia koncept rozwoju osobistego, który zakłada coś więcej niż piękne frazesy typu “możesz wszystko”/ “stań się kim chcesz”. Lektura pokazuje rozwój człowieka w sposób wielowymiarowy, płynny ale jako proces który nie zmieni każdej naszej cechy charakteru. Pozwoli natomiast lepiej ją zrozumieć i wraz z nią zaadaptować się do otaczających nas zmiennych warunków.Napisana jest naukowym językiem, ale  zdecydowanie polecam ! 

Homo Deus (krótka historia jutra) – Książka niekoniecznie pokrywająca tematykę rozwoju osobistego, ale może nakłonić nas do ciekawych refleksji w którą stronę zmierzamy jako ludzkość, oraz czy aby na pewno jest to dobry kierunek. Myśliciel Harari skupia się na teraźniejszych wyzwaniach jakie stawia nam ludzkość, mówi o tym jak dążymy do tego aby upodobnić się do bogów, oraz wskazuje na pewne cechy ludzkości, które mogą spowodować że w afekcie działamy sami przeciwko sobie. 

Człowiek w poszukiwaniu sensu – Perełka na koniec to  najbardziej wpływowa od czasu Freuda, książka w literaturze psychiatrycznej, mimo że  osobiście nigdy nie ciągnęło do tego typu tematyki to ta była strzałem w dziesiątkę ! Odpowiada na tak wartościowe pytania jak “Jaki jest sens naszego istnienia? , Czy jest to ciągły proces poszukiwania?”  i pokazuje poprzez pryzmat psychoterapeuty w obozie koncentracyjnym jakie wartości nadają życiu człowieka sens nawet gdy pozbawimy go wszystkiego co ma bez perspektyw na poprawę swojego stanu.Ukazuje, że pomimo  cierpienia można odnaleźć sens swojego życia chociażby w pomocy i nakłania do refleksji odnośnie wartości kierujących nami w naszym codziennym życiu. Polecam szczególnie osobą, które poszukują odpowiedzi na pytanie “ Jaki sens ma moje życie?”  Koniecznie przeczytajcie ! 

I to by było na tyle, proszę Was serdecznie podzielcie się ze mna waszymi wrażeniami z tych książek (mam nadzieję, że kogoś nimi zainspiruje), podrzućcie mi w komentarzach również Wasze propozycje a ze swojej strony obiecuję uaktualnienia powyższego spisu co najmniej raz na 3 – 4 miesiące 😉 !