3 suplementy zapewniające wsparcie kognitywne w sportach walki

 

W dzisiejszym krótkim wpisie chciałbym omówić moje ulubione 3 suplementy poprawiające  funkcje kognitywne, których używam we współpracy z zawodnikami sportów walki.

Czym są funkcje kognitywne ? 

Są to funkcje poznawcze i obejmują one przede wszystkim pamięć, uważność, koncentrację, czujność, kreatywność i skupienie. Umożliwiają człowiekowi zrozumienie otaczającego go świata oraz poprzez  analizę pozwalają na odpowiednią reakcję do danej sytuacji.

Dlaczego jest to tak ważne u zawodników sportów walki?  

Ponieważ odnajdują swoje zastosowanie w procesie treningowym:

  • podczas nauki techniki, taktyki na rywala – lepsza praca mózgu w aspekcie uważności, koncentracji i odpowiednio pracującej pamięci umożliwi szybszy proces treningowy
  • podczas sparingów i walki – tutaj potrzebna jest nam koncentracja, czujność, kreatywność oraz skupienie

Jak to zwykle z suplementami bywa, nie są one niczym odkrywczym dla naszego ciała. Jednak pewnego rodzaju sytuacje życiowe np. deficyt kaloryczny, przewlekły stres powodują gorszą pracę naszego mózgu dlatego warto zapewnić mu odpowiednie wsparcie.

Lion’s Mane 

Soplówka jeżowata wpływa przede wszystkim na procesy zapamiętywania (przejście  z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej). Dzięki czemu podczas robienia drillów na treningu zapamiętacie więcej niż tylko dwa początkujące ciosy ; ) . Zwiększa również koncentrację i wpływa pozytywnie na spadek uczucia niepokoju.

Jako, że jest adaptogenem – może być stosowana bez przerwy. Adaptogen jest substancją pochodzenia naturalnego, doprowadzająca organizm do homeostazy – równowagi oraz najważniejsze – bez jakichkolwiek efektów ubocznych.

Dawkowanie: od 500 mg do maksymalnie 1 grama. Warto stosować 1 – 2 razy dziennie, najlepiej pierwszą porcję do porannej kawy.

Alpha GPC 

Alfosceran choliny (cholina jest prekursorem acetylocholiny, neuroprzekaznika odpowiedzialnego za koncentrację i zapamiętywanie) to związek który jest nośnikiem choliny w ośrodkowym układzie nerwowym (OUN).

Stosowana w zaburzeniach pamięci i funkcji poznawczych. Znajduje zastosowanie w leczeniu problemów z koncentracją i uwagą. Ma wpływ na zwiększenie przepływu krwi w mózgu oraz pozwala skuteczniej pracować układowi glimfatycznemu. Świetne właściwości rozbudzające i kognitywne oraz poprzez zwiększenie przepływu krwi (szczególnie w okolicy przed treningowej) może powodować zwiększone uczucie „pompy” mięśniowej (poprzez wpływ na układ mięśniowych) dlatego warto być ostrożnym z dawkowaniem przed treningiem  specjalistycznym.

Dawkowanie: Sugeruję zacząć od 300 mg, najlepiej sprawdzi się jako dodatek do porannej kawy lub na 60 – 90 minut przed treningiem skutecznie niwelując tzw. „brain fog” Maksymalna użyteczna dawka wynosi 1200 mg przy sporych niedoborach w produkcji acetylocholiny oczywiście rozłożona na conajmniej dwie porcje w ciągu dnia.

Kreatyna 

Naturalny składnik czynnie syntetyzowany w naszej wątrobie, trzustce oraz nerkach. Większości osób znana z roli nośnika energetycznego  w przemianach beztlenowych. Tworzy zapasy fosfokreatyny, która jest używana bezpośrednio do uzupełniania energii w trakcie wysiłku (krótkotrwały, bardzo intensywny  czas pracy od 5 do 10 sekund, )świetnie sprawdza się w etapie kształtowania mocy, siły maksymalnej oraz działa opózniająco na odczuwanie zmęczenia.

Jednakże najnowsze badania wykazują, że kreatyna wpływa pozytywnie na procesy poznawcze oraz przede wszystkim zabezpiecza nasz mózg przed uszkodzeniami wywołanymi w trakcie walk i sparingów. Jeżeli temat nie jest Wam znany to polecam jak najszybciej zapoznać się z terminem „encefalopatii pourazowej (bokserskiej)”.

Dawkowanie: Bez zbędnych komplikacji – monohydrat kreatyny 5 gramów dziennie, obojętne o jakiej porze.

Podsumowanie: 

Warto pamiętać, że największy jednak wpływ na poprawę funkcji kognitywnych… ma  odpowiednia regeneracja – czyli zadbanie o odpowiednio jakościowy i długi sen. Jeżeli układ nerwowy będzie zaniedbany to pierwsze dwa suplementy (alpha gpc i lion’s mane) będą jedynie maskowały problemy z koncentracją i zapamiętywaniem wywołane nieodpowiednią regeneracją.

W momencie gdy Wasz sen i dieta są dopięte rzeczywiście mogę one dodać dodatkowe 5% do poprawy funkcjonowania. Kreatynę warto brać cały czas bez wyjątku w jakim okresie przygotowań jesteście. Można rozważyć jej odstawienie dopiero w momencie gdy brakuje nam paru kg do wagi i brakuje nam już zaplecza kalorycznego aby schodzić z skuteczniej z masą ciała.

Mam nadzieję, że wpis okaże się pomocny i gdybyście mieli jakiekolwiek dodatkowe pytania to zapraszam serdecznie do kontaktu w wiadomości prywatnej.