Suplementacja zwiększająca poziom testosteronu

W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci w mojej opinii najlepsze  suplementy, których działanie może podnieść poziom Twojego naturalnego testosteronu.

Testosteron

Jest hormonem steroidowym, jednym z najważniejszych męskich hormonów płciowych. Posiada on silne działanie anaboliczne (budulcowe), odpowiadające za np.wzrost masy mięśniowej. Pod jego kontrolą odbywa się rozwój cech płciowych, np. niski tembr głosu, owłosienie. Wpływa również na poziom libido i utrzymanie sprawności seksualnej. Produkowany jest przede wszystkim w przysadce i jądrach.

Ważne jest zrozumienie procesu naturalnej produkcji testosteronu, ponieważ w prosty sposób pokazuje to, że suplementacją nie jesteś w stanie wyjść poza normy fizjologiczne. Żaden z suplementów nie działa bezpośrednio na zwiększenie produkcji w przysadce czy jądrach.

Jak działają te suplementy ?

Wykazują przede wszystkim działanie normalizujące poziom tego hormonu, czyli takie które wyrównuje je do naszego maksymalnego naturalnego poziomu. Szczególnie gdy został on zaburzony poprzez czynniki środowiskowe (np. stres) oraz fizjologiczne (np. niedobór kcal, witamin, minerałów itd.).

Znaki ostrzegawcze 

Objawy niskiego poziomu testosteronu mogą być następujące:

  • niski poziom energii, spadek produktywności oraz jakości funkcjonowania
  • słaba regeneracja, szczególnie w odniesieniu do treningów siłowych
  • spadek libido i funkcji seksualnych
  • zwiększony poziom tłuszczu, podniesiony poziom estrogenów i progesteronu
  • pogorszona pamięć i koncentracja

Suplementacja

  • Żeń szeń malezyjski (Eurycoma longifolia)

Krzew pochodzący z południowo – wschodniej Azji jest popularnie używany w medycynie chińskiej. Związki które wykazują tak dobroczynne działanie na organizm w Eurycoma longifolia to przede wszystkim eurykomanon, eurykomanol i metabolity 6-katynonu.

Działa antyzapalnie oraz korzystnie na poprawę libido, podnosi naturalny poziomu testosteronu i zwiększa witalność.

Dawkowanie wynosi 400 –  800 mg dziennie o dowolnej porze.

  • Ashwaghanda

Suplement pochodzący z kategorii Adaptogenów, czyli tych które działają normalizująco na Twój układ nerwowy, są nietoksyczne i nie uzależniają. Najlepiej sprawdza się u osób zapracowanych, sportowców oraz tych którzy wystawiają swój układ nerwowy na nadmiar stresu.

W badaniach kontrolnych po 8 tygodniach regularnego stosowania, poziom testosteronu u badanych podniósł się od 18 do 40%. Pamiętaj, że nie jest to wynik powyżej ich naturalnej normy !

Ashwaganda wspomaga reakcję na czynniki stresogenne przez co organizm w takich warunkach jest w stanie produkować odpowiednie (niezaniżone) ilości Twojego testosteronu.

Przed rozpoczęciem jej suplementacji warto zrobić badania kortyzolu, zbyt niski jego poziom (suplement ma za zadanie go obniżyć) spowoduje efekt odmienny od tego który chcesz. Mogą wystąpić problemy z porannym wstawaniem i ogólnym niedoborem energii w ciągu dnia.

W przypadku ekstraktu 5% zaleca się jej stosowanie w dawce około 300 – 500 mg na dobę.

  • ZMA

W skład tego suplementu wchodzą trzy ważne pierwiastki – cynk, magnez oraz witamina B6.

Cynk – działający na regulację poziomu naszego testosteronu (pozwalając wyrównać jego deficyt zaburzony czynnikami środowiskowymi).

Magnez – odpowiadający za przemiany metaboliczne zachodzące w naszym organizmie, działanie przeciwskurczowe. Warto pamiętać, że nie tylko niedobór magnezu jest odpowiedzialny za skurcze, ale również niedobór sodu ma w tym swój udział (zbyt mała ilość soli). Odpowiada za układ nerwowy a szczególnie za  funkcje kognitywne takie jak zdolność koncentracji oraz zapamiętywania.

B6 – wspomagające jakość snu, lepsza konwersja tryptofanu do serotoniny (poprawia jakość snu).

Dawkowanie na około godzinę przed snem : 450 – 600 mg magnezu, 20 – 30 mg cynku
10 – 15 mg witaminy B6

  • Korzeń Maca 

Korzeń maca to roślina, która wykazuje bardzo szerokie działanie prozdrowotne. Dlatego znajduje swoje zastosowanie w medycynie naturalnej. Jest bogata w witaminę B,C oraz minerały takie jak np. cynk, miedz, żelazo.

Poprawia płodność u kobiet i mężczyzn, wspomaga pracę układu hormonalnego oraz zwiększa aktywność plemników u mężczyzn. Ponad to ma zbawienny wpływ na pracę układu odpornościowego, zwiększa libido i Twoją  wytrzymałość siłową.

Zalecane dawkowanie to od 1 do 3 gramów korzenia maca na dobę.

Podsumowanie:

Żaden z powyższych suplementów, nie jest wstanie podnieść poziomu Twojego testosteronu do wartości hiperfizjologicznych – od tego jest bomba albo „TRT”.

Jeżeli jednak zależy Ci na wsparciu swojego ciała i unormowaniu wartości testosteronu do takich, które maksymalnie może produkować Twój organizm. To warto się zapoznać z powyższymi suplementami i wdrożyć je na okres próbny. Proponuję wybrać maksymalnie 1 – 2 produkty na okres 2 miesięcy i po tym czasie zaobserwować czy występuje jakakolwiek poprawa i ewentualnie wykonać badania kontrolne (badanie poziomu testosteronu, przed rozpoczęciem suplementacji również się przyda).

Pamiętaj jednak, że nie pomogą one w niczym jeżeli nie zostanie poprawiona/ zachowana odpowiednia higiena życia. Zatem odpowiednia ilość kcal oraz długi sen dobrej jakości są tutaj niezbędnym elementem, bez którego ciężko liczyć na znaczące rezultaty.

W tym miejscu odsyłam Cię drogi czytelniku do możliwości współpracy ze mną – TUTAJ.

Pomogę poprawić Ci styl Twojego życia poprzez odpowiednie rozwiązania z zakresu treningu, żywienia i suplementacji.